Dèi umani e terreni: Marte e Venere “volgarizzati”. Contaminazioni e invenzioni figurative

Massimiliano Simone

La trasmissione della mitologia antica in età moderna si deve alle traduzioni in volgare delle Metamorfosi di Ovidio proposte dall’editoria veneziana. A queste edizioni si aggiunge la Métamorphose Figurée di Bernard Salomon, che diverrà un modello per le successive rielaborazioni emblematiche del poema ovidiano. Questi testi, spesso corredati di apparati figurativi, divengono dei veri e propri esempi di riscrittura delle favole mitologiche. Nel racconto di Marte e Venere, dalla descrizione della cattura dei due adulteri nella rete di Vulcano derivano tre macro varianti narrative. A questa trasversalità di codici corrisponde una dicotomia marcata fra testo e immagine.L’articolo indaga su tali variazioni e sulle fonti da cui derivano, ipotizzando che le immagini, oltre a fornire una rappresentazione delle storie narrate, celino valenze morali ed erotiche, in accordo con il graduale aggiornamento del gusto.

Parole chiave: XVI-XVII secolo; Metamorfosi di Ovidio; Amore di Venere e Marte; Rete di Vulcano; Volgarizzamenti; Stampa; Incisioni.

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Human and Earthly Gods: Mars and Venus “Vernacularised”. Contaminations and Figurative Inventions

The transmission of ancient mythology in the Modern Age is the result of the translations into the vernacular of Ovid’s Metamorphoses offered by the Venetian publishers. These editions were joined by Bernard Salomon’s Métamorphose figurée, which became the model for later emblematic reworkings of Ovid’s poem. These texts were often accompanied by illustrations and became authentic examples of the rewriting of the mythological tales. In the story of Mars and Venus, the description of the capturing of the adulterous couple in Vulcan’s net gave rise to three narrative macro-variants. This transversality of codices was matched by a marked dichotomy between text and image. This article explores these variations and the sources they derive from, hypothesising that, as well as representing the stories, the images also conceal moral and erotic aspects harmonised with the gradual updating of tastes.

Keywords: 16th-17th century; Ovid’s Metamorphoses; The love of Venus and Mars; Vulcan’s net; Vernacularisations; Print; Engravings.